Prohlášení vlastníka

Úvod / Služby / Prohlášení vlastníka

100% péče v oblasti prohlášení vlastníka budovy.

Vlastníci budov se často při správě svého domu dostávají do situace, kdy zjistí, že potřebují budovu rozdělit na jednotky. Věc se obvykle řeší v okamžiku, kdy chce vlastník některé nebo všechny jednotky následně převést na jiné vlastníky. Všem vlastníkům lze doporučit, aby rozdělení budovy na jednotky věnovali náležitou pozornost a rozdělení bylo provedeno tak, aby ho nebylo v budoucnu nutné měnit nebo upravovat.

Rozdělení budovy na jednotky musí být realizováno v písemné podobě formou Prohlášení vlastníka budovy (dále jen „prohlášení), s tím, že prohlášení autorizuje vlastník (vlastníci) budovy k datu jeho sepsání. Prohlášení vlastníka budovy je nezbytné následně vložit do katastru nemovitostí. Teprve až potom „prohlášené“ jednotky v dané budově jsou do katastrální evidence zaneseny a lze s nimi samostatně nakládat (převod vlastnictví, zástavní právo apod.)

Na co je třeba dát pozor.

Při sestavení prohlášení vlastníka nebo při jeho změně, či opravě je vždy nezbytné respektovat platný a závazný právní rámec, kterým se musí vlastník budovy řídit. Postupným vývojem legislativy v ČR vznikly dva systémy, které jsou ve svých některých parametrech odlišné. Laik tyto rozdíly zpravidla nezná a ani je nezkoumá. Při vlastním sestavení či změně prohlášení je však vždy nezbytné správně a konkrétně stanovit všechny použité parametry. Jakákoliv chyba potom může mít dalekosáhlé následky, jak v oblasti vlastnického práva, tak v oblasti ekonomiky každé konkrétní jednotky.

Aktuálně se nově realizované rozdělení budovy na jednotky zpracovává v souladu s § 1158 a následující zákona č. 89/2012 Sb., občanský zákoník účinný od 1. 1. 2014.

Souběžně však existují budovy s jednotkami, které byly „prohlášeny“ dle předchozích právních předpisů, a to v souladu se zákonem č. 72/1994 Sb., zákonem o vlastnictví bytů. Byť se jedná o již neplatnou právní normu, případné částečné korekce takových historických prohlášení musí být provedeny v souladu s tímto původní zákonem.

Bez potřebných náležitostí to prostě nejde.

Jednotky se dle svého technického a provozního užití definují jako:
  bytové jednotky
  nebytové prostory (ateliér, garáž, kancelář, dílna, sklad apod.)

Určený provozně technický charakter užití jednotky v souladu se stavebním zákonem je také předmětu zápisu do katastru nemovitostí.

V prohlášení dále musí být uvedeny další důležité informace, jako jsou:
  vymezení příslušenství a vybavení každé jednotky,
  stanovení podílů na společných částech budovy
  konkretizace společných částí budovy v souladu s technickým provedením stavby,
  způsob a pravidla správy společných částí budovy (v některých případech i stanovy společenství vlastníků).

Z praxe víme, že se nevyplácí užití obecných a univerzálních formulací. Ty potom při řešení konkrétní situace vedou k výkladové dezinterpretaci a zbytečným provozním nebo vlastnickým kolizím.

Prohlášení musí být sepsáno konkrétně na míru dané budovy, a tak, aby bylo funkční po desítky let bez potřeby ho měnit.

Firma Vrtílek s.r.o. danou problematiku zná a je připravena Vám ve věci zpracování prohlášení vlastníka budovy, resp. jeho změny, poskytnout potřebné služby.

Kontaktujte nás.

Máte zájem o naše služby nebo máte jakýkoliv dotaz k nabídce našich služeb? Neváhejte nás kontaktovat pomocí telefonní čísla +420 517 333 777, e-mailové adresy spravce@vrtilek.cz nebo pomocí poptávkového formuláře.